När du startar företag behöver du välja vilken bokföringsmetod du ska följa. I Sverige finns två olika redovisningsmetoder:
- Kontantmetoden (Även kallad bokslutsmetoden)
- Faktureringsmetoden (Även kallad fakturametoden)
Vad är skillnaden mellan kontantmetoden och faktureringsmetoden, och vilken bör du välja? Här går vi igenom det du behöver veta!
Kontantmetoden innebär att du bokför när betalning sker – alltså när pengar faktiskt byter händer. Faktureringsmetoden kräver att du bokför både när en faktura skickas eller tas emot och när betalning sker. Med andra ord: kontantmetoden ger ett bokföringstillfälle, faktureringsmetoden två.
Kontantmetoden får användas av företag som har en omsättning om max 3 miljoner kronor (ex. moms). Det kan därav vara bra att börja med den metoden, för att sedan gå över till fakturametoden om gränsen passeras. Det går bra att byta från kontantmetoden till faktureringsmetoden, men att byta från faktureringsmetoden till kontantmetoden är svårare.
Det som skiljer metoderna åt är att kontantmetoden är den enklare metoden, eftersom bokföring bara sker en gång och det är när du fått betalt eller när du betalar.
Det vill säga: Betalningsdag = bokföringsdag.
Endast en verifikation behöver skapas. Enda gången då kundfordringar eller leverantörsskulder bokas upp är i bokslutet (därav att kontantmetoden också kan kallas för bokslutsmetoden).
Exempel på bokföring med kontantmetoden:
Du fakturerar för utfört arbete den 15/3 och kunden betalar den 15/4. Då bokför du försäljning/moms (kredit) och inbetalningen (debet) den 15/4.
Samma princip för inköp. Du erhåller en faktura idag och betalar om 30 dagar, då bokför du kostnad och betalning den dag du betalar.
Faktureringsmetoden får användas av samtliga företag, men måste användas om företagets omsättning överstiger 3 miljoner kronor (ex. moms). Faktureringsmetoden innebär att bokföring sker två gånger, först när kundfakturan skickas eller leverantörsfakturan mottages, och sedan när inbetalning eller betalning sker. I första steget bokförs fordran/skuld på fakturadagen och i andra steget bokförs betalningen på betalningsdagen. Det är två verifikationer till samma faktura/underlag.
Exempel på bokföring med faktureringsmetoden:
Vi tar nu samma exempel som ovan, fast med faktureringsmetoden.
Du fakturerar för utfört arbete den 15/3 och kunden betalar den 15/4. Den 15/3 bokförs försäljning och moms (kredit) mot kontot kundfordringar (debet).
När kund betalar den 15/4 bokförs att pengarna kommit in på företagskontot (debet) och kontot kundfordringar minskar (kredit).
Det är alltså två verifikationer som skapas för samma händelse/faktura. Det samma gäller för inköp, då bokförs skuld upp på fakturadagen och sedan bokförs betalningen/skulden minskar.
Har ditt företag en omsättning under 3 miljoner kronor (exkl. moms) bör du välja kontantmetoden, där du bokför när betalning sker. Överstiger omsättningen tre miljoner kronor, måste du använda faktureringsmetoden, som bokförs både vid fakturaskapande och betalning.
Här besvarar vi några vanliga frågor om kontantmetoden och faktureringsmetoden.
En bokföringsmetod är det sätt ett företag väljer att registrera sina affärshändelser på. I Sverige finns två godkända metoder: kontantmetoden (bokföring sker vid betalning) och faktureringsmetoden (bokföring sker både vid fakturering och betalning). Valet påverkar när intäkter och kostnader bokförs.
Ja, begreppen ofta på samma sak. Både bokföringsmetod och redovisningsmetod handlar om hur du bokför dina affärshändelser – antingen enligt kontantmetoden eller faktureringsmetoden.
För små företag är kontantmetoden ofta det bästa valet. Den är enklare att hantera eftersom du bara bokför när pengar faktiskt kommer in eller betalas ut. Det gör att du slipper hantera kundfordringar och leverantörsskulder löpande. Så länge omsättningen är under 3 miljoner kronor per år (exklusive moms) får du använda kontantmetoden – vilket passar många mindre företagare.
Nej, du får inte blanda metoderna i din bokföring. Du måste välja en och använda den konsekvent. Om du bokför enligt kontantmetoden ska alla affärshändelser bokföras när betalning sker – inte vid fakturadatum. Samma sak gäller åt andra hållet: använder du faktureringsmetoden måste du bokföra både fakturor och betalningar separat. Skatteverket kräver att du är konsekvent, så det är viktigt att hålla sig till en metod.
Bokföringsmetod är något du valde när du startade ditt företag eller började använda ett bokföringsprogram. Ofta kan du se metoden du använder i ditt bokföringsprograms inställningar. Du kan också se det inne på verksamt.se, under Mina Sidor.
Kontantmetoden är enklast och passar små företag med låg omsättning. Faktureringsmetoden är dock ett krav om du omsätter över 3 miljoner kronor.