Bokföring
Uppdaterad: 
30.09.2025

Så bokför du preliminärskatt

Två personer i kostym som diskuterar preliminärskatt

Bokföra preliminärskatt - så fungerar det

När du driver företag betalar du skatt på företagets överskott. Redan när du startar ditt företag ansöker du om F-skatt, vilket innebär att du själv ansvarar för att betala in skatt och avgifter löpande.

 

För att undvika en stor skatteskuld vid åretsslut är det klokt att betala in preliminärskatt löpande under året.

 

I denna artikel går vi igenom vad preliminärskatt är, hur den fungerar och hur du bokför den i både enskild firma och aktiebolag.

Vad är preliminärskatt?

Preliminärskatt är en skatt som betalas i förskott och den baseras på en uppskattning av företagets överskott.Skatteverket kan hjälpa dig beräkna din preliminärskatt utifrån de uppgifter du lämnar in när du ansöker om F-skatt eller gör din inkomstdeklaration.

 

Bra att veta! Överskottet är skillnaden mellan företagets intäkter och kostnader, resultatet är det som preliminärskatten beräknas på.

Hur fungerar preliminärskatt?

Syftet med preliminärskatten är att du inte ska behöva betala hela årets skatt i en klumpsumma när deklarationen är klar.

Man kan enkelt beskriva detta i tre steg:

  1. Första året lämnar du in en uppskattning av överskottet i samband med F-skatt-ansökan.
  2. Under året betalar du preliminärskatten månadsvis.
  3. Efter årets slut justeras skatten i samband med inkomstdeklarationen. Har företaget gått bättre än beräknat kan du behöva betala kvarskatt. Har det gått sämre kan istället få skatteåterbäring.

Kan jag ändra min preliminärskatt?

Du kan löpande under året korrigera din preliminärskatt. Om du inser under året att du kommer få ett större överskott än vad du trodde så kan du inne på Skatteverkets hemsida korrigera ditt överskott så att du betalar mer under årets gång för att inte behöva betala enstor summa i slutet av året.

 

Det kan vara fördelaktigt att ändra preliminärskatten om det sker stora förändringar mot det som först var rapporterat för att du ska få bättre koll på ditt företag och kunna planera din framtid.

Måste jag betala preliminärskatt?

Nej, det finns inget krav på att betala preliminärskatt, men det är starkt rekommenderat. Utan preliminärskatt riskerar du en stor restskatt vid årets slut, vilket kan bli en ekonomisk belastning för företaget.

Hur bokför jag preliminärskatten?

För enskild firma bokför du på följande sätt:

 

Betalning sker från företagskontot.

●     1930 Företagskonto

●     2012 F-skatt (enskild firma)

Table 1

Debet Kredit
1930 X
2510 X

För aktiebolag bokför du på följande sätt.

Betalning sker från Skattekontot.

 

●     1630 Skattekonto

●     2510 F-skatt (aktiebolag)

Table 1

Debet Kredit
1630 X
2510 X

Vanliga frågor om preliminärskatt(FAQ)

När betalar man preliminärskatt?

Oftast varje månad, baserat på det belopp skatteverket beslutat.

Vad händer om jag inte betalar preliminärskatten?

Ingenting, då får du bara betala hela skatten som en restskatt i samband med slutskattebeskedet.

Vad är skillnaden mellan preliminärskatt och slutskatt?

Preliminärskatt är en förskottsbetalning, slutskatten är det faktiska belopp du ska betala baserat på företagets verkliga resultat.